Ansichten-Navigation

Veranstaltung Ansichten-Navigation

Heute

Insurgency and Global Orders

Goethe-Universität, Casino, Renate-von-Metzler-Saal, Raum 1.801 Nina-Rubinstein-Weg 1, Frankfurt am Main

Symposium and Book Launch On the Book "Insurgent Cultures. World Literatures and Violence from the Global South" by Pavan Kumar Malreddy. With Sinan Antoon (New York), Delphine Munos (Liège), Miriam Nandi (Leipzig), Tom McCarthy (Berlin) and Auritro Majumder (Houston) Chair: Frank Schulze-Engler Participation via Zoom is possible: https://zoomto.me/OUO5Z | Passcode: 878754 Contact: c.argast@em.uni-frankfurt.de Organized byConTrust—Trust in Conflict, the Forum of Global Anglophone Literatures and Cultures and the Department of

THE TERROR AND THE TIME (GY 1979. R: Victor Jara Collective)

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Lecture & Film „Black Atlantic Cinema“ Lecture: Iyabo Kwayana (New Hampshire) Lecture: Terror and the Time: A Reflection on Poetic Resistance This talk will explore the poetry of Martin Carter as a powerful source of anti-colonial resistance, particularly within the context of Guyanese social and cultural movements. As the child of Eusi Kwayana, one of the

Friedenstheorie in Zeiten des Krieges. Woher – wohin?

Building "Normaive Orders", Room 5.01 Max Horkheimer Str. 2, Frankfurt am Main

Workshop Programm: 10:15 Uhr Beginning of the Workshop; Welcome 10:30-11:30 Uhr Anacrusis 1. Über den Frieden im Krieg sprechen/Speaking peace in war – what for? (input Lothar Brock/ Hendrik Simon) Discussion in the Forum 11:30-11:45 Uhr Coffee Break 11:45-13:15 Uhr Panel 1: Deutsche Friedenstheorie/Theorizing peace in Germany 2. Blick von außen/Looking from the outside in

After Surveillance. Digital Intermediaries of Trust, Confidence, and Security.

Building "Normative Ordnungen", Room 5.02 Max-Horkheimer-Straße 2, Frankfurt, Germany

Conference with two Keynotes by Nicole Starosielski, UC Berkeley and Nick Couldry, LSE Surveillance capitalism, platform capitalism, data colonialism. Over the past decade, scholars have coined a spate of new terms that attempt to periodize our present. But what if data extraction capitalism as we know it has already peaked? What if its seemingly powerful

Rechtskämpfe im Anthropozän. Eine rechtstheoretische Diskussion der Rechtsverfahren für Klimaschutz

SH 2.104 (Seminarhaus, Campus Westend) Max-Horkheimer-Str. 4, Frankfurt am Main

Vortrag im Rahmen der Veranstaltungsreihe "Klima vor Gericht/Climate Contested" mit Prof. Dr. Dr. Maximilian Pichl (Hochschule RheinMain) Die Veranstaltungsreihe „Klima vor Gericht/Climate Contested. Interdisziplinäre Perspektiven auf Recht(e) in der ökologischen Krise“ thematisiert das komplexe Wechselspiel zwischen Klimawandel und Recht. Im Rahmen von Vorträgen, Podiumsdiskussionen und Streitgesprächen wird aus interdisziplinärer Perspektive diskutiert, wie im und durch

MANDABI Die Postanweisung (SN 1968. R: Ousmane Sembene)

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Lecture & Film „Black Atlantic Cinema“ Lecture: Daniel Fairfax (Frankfurt) Lecture: Symbolic Capital: Mandabi (1968) by Ousmane Sembene An adaptation of his own novella Le Mandat, Ousmane Sembene’s Mandabi (1968) was the first feature-length film made in the Wolof language, following Senegalese independence in 1960. The protagonist Ibrahima (Makhouredia Gueye), an endearingly feckless unemployed man who lives with his two wives and

Polizei, Rassismus und Zivilgesellschaft – (Un-)Möglichkeiten der Aufarbeitung

Building “Normative Ordnungen” | Room EG 01 + 02 (ground floor) Max Horkheimer Str. 2, Frankfurt am Main, Hessen

Keynote und Fachtag Um Anmeldung an Frickel@em.uni-frankfurt.de wird gebeten. Programm (pdf): Hier... Programm 16. Januar 2025, 18 Uhr Keynote Vanessa E. Thompson (Queen's University Kanada | Internationale Unabhängige Kommission zur Aufklärung des Todes des Oury Jalloh) Fachtag 17. Januar 2025 10.00-11:30 Panel 1 20 Jahre Kampf um Aufklärung: Der Fall Oury Jalloh Initiative in Gedenken

SAMBIZANGA (1972. R: Sarah Maldoror)

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Lecture & Film „Black Atlantic Cinema“ Lecture: Jennifer Blaylock (Rowan University) Lecture: The Thin Green Line Between Canons and Revolutions. On Sarah Maldoror’s Sambizanga (1972) What happens to the revolutionary grainy aesthetics, the militancy of the imperfect image, the subversive qualities of the damaged 16mm print, when a film enters the artistic canon? This talk will compare

„Trust and Conflict: Taking stock and looking ahead“ – Final Annual Conference of the Research Initiative „ConTrust – Trust in Conflict“

International Conference Participation via Zoom is also possible Please register at office@normativeorders.net Program (PDF): Click here… Program January 23, 2025 15:00 Welcome (Spokespersons of ConTrust) 15:15 Panel 1 The Justification of Trust Moderation: Prof. Greta Wagner (Goethe University) Prof. Rainer Forst (Goethe University), Dr. Chiara Destri (Goethe University), Dr. Regina Schidel (Goethe University), Prof. Mark Warren (University of British Columbia) 17:15 Coffee Break 18:00

Key Works of Afro-Brazilian Short Film

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Lecture & Film: Black Atlantic Cinema Lecture: Janaína Oliveira (Rio de Janeiro) Lecture: Key Works of Afro-Brazilian Short Film Janaína Oliveira has a Ph.D. in History and is a professor at the Federal Institute of Rio de Janeiro (IFRJ). She is Head Programmer at the Zózimo Bulbul Black Film Festival in Rio de Janeiro and on the

Recht im Anthropozän

SH 2.104 (Seminarhaus, Campus Westend) Max-Horkheimer-Str. 4, Frankfurt am Main

Vortrag im Rahmen der Veranstaltungsreihe "Klima vor Gericht/Climate Contested" mit Dr. Johan Horst (Max-Planck-Institut für Rechtsgeschichte und Rechtstheorie) und Prof'in. Dr. Doris Schweitzer (Goethe-Universität) vom DFG-Netwerk "Recht im Anthropozän". Die Veranstaltungsreihe „Klima vor Gericht/Climate Contested. Interdisziplinäre Perspektiven auf Recht(e) in der ökologischen Krise“ thematisiert das komplexe Wechselspiel zwischen Klimawandel und Recht. Im Rahmen von Vorträgen,

„The Law in These Parts“, Ra’anan Alexandrowicz, Israel 2011, 101 min.

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

The Record and the Narrative. The Documentary Cinema of Ra’anan Alexandrowicz Ra’anan Alexandrowicz, geboren 1969 in Jerusalem, zählt zu den wichtigsten Dokumentarfilmautoren der Gegenwart. Seine vielfach preisgekrönten filmischen Nachforschungen zu Fragen von Recht, Macht und Zeugenschaft in Israel und Palästina werden an allen großen Festivals der Welt gezeigt. „The Law in These Parts“ (2011) erhielt

The Inner Tour, Ra’anan Alexandrowicz, Israel 2001, 94 min.

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

The Record and the Narrative. The Documentary Cinema of Ra’anan Alexandrowicz Ra’anan Alexandrowicz, geboren 1969 in Jerusalem, zählt zu den wichtigsten Dokumentarfilmautoren der Gegenwart. Seine vielfach preisgekrönten filmischen Nachforschungen zu Fragen von Recht, Macht und Zeugenschaft in Israel und Palästina werden an allen großen Festivals der Welt gezeigt. „The Law in These Parts“ (2011) erhielt

„The Viewing Booth“, Ra‘anan Alexandrowicz, Israel/USA 2019, 71 min.

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

The Record and the Narrative. The Documentary Cinema of Ra’anan Alexandrowicz Ra’anan Alexandrowicz, geboren 1969 in Jerusalem, zählt zu den wichtigsten Dokumentarfilmautoren der Gegenwart. Seine vielfach preisgekrönten filmischen Nachforschungen zu Fragen von Recht, Macht und Zeugenschaft in Israel und Palästina werden an allen großen Festivals der Welt gezeigt. „The Law in These Parts“ (2011) erhielt

LA PERMISSION (FR 1967. R: Melvin van Peebles)

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Lecture & Film „Black Atlantic Cinema“ Lecture: Greg de Cuir Jr Lecture: A Black American in Paris Melvin van Peebles left the United States to live and work in Europe in 1959, and was invited to Paris for screenings on the strength of the short films he had made a few years earlier. After finding success as a

The Power of Democracy

Building „Normative Ordnungen“, Room EG 01 Max-Horkheimer-Str. 2, Frankfurt am Main

Conference Please register in advance: Haeusler@soz.uni-frankfurt.de Programme 10:00 Welcome and Introduction: Martin Saar 10:30 Keynote: Clarissa Hayward: “Power: A Structural View” (Moderation: Martin Saar) 11:45 Coffee 12:15 Rainer Forst: “Noumenal Power and Democracy” Regina Kreide: “Digital Power. The Mimicry of Authoritarianism” Uwe Volkmann: “The Power of Democracy: A Legal Perspective” (Moderation: Elif Oezmen) 14:15 Lunch

Kritik der strafenden Vernunft. Studien zu Recht, Verletzlichkeit und Schmerz

Gebäude "Normative Ordnungen", Raum 5.01 Max Horkheimer Str. 2, Frankfurt am Main

Buchworkshop Einführung in die Debatte: Klaus Günther & Benno Zabel Anmeldung erwünscht unter: office.zabel(at)jur.uni-frankfurt.de Programm (pdf): Hier... 14. und 15. März 2025 Programm 14. März 2025 14.00 bis 16.00 Uhr Panel I Moderation: Jochen Bung Kritik des resilienten und souveränen Strafsubjekts (Kapitel 3, 5 und 6) Doris Schweitzer, Max Pichl und Klaus Günther Welches kritische

Flânoirie: inscribing mobility through walking in Black German film

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Lecture & Film „Black Atlantic Cinema“ A young university student searches for a room to let. An American GI searches for love between visiting record shops and gigging with his band. Olingo and They Call It Love, respectively, are both black and white student films featuring wandering Black male protagonists in Germany. In her lecture, Karina Griffith introduces

Encruzilhadas das águas / Water Crossings, routes for the Black Brazilian Cinemas’ experiences

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Lecture & Film „Black Atlantic Cinema“ Lecture: Janaína Oliveira (Rio de Janeiro) “We are always in the middle of the journey,” says essayist and poet Dionne Brand in A Map to the Door of No Return. The crossing of the Atlantic marks Black people’s historical and aesthetic experiences, bringing fragmentation and incompleteness, but also the crossroads that

African Boats and Scenes of Mourning in the Postcolonial Black Atlantic

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Lecture & Film „Black Atlantic Cinema“ Lecture: Ayo Coly (Dartmouth) In this presentation, I query the trope of the African migrant boat in recent African cinemas. The trope has emerged in response to the phenomenon of the so-called “death-boats” that attempt to smuggle African migrants and refugees across the Atlantic to Europe. My presentation reads the trope