Views Navigation

Event Views Navigation

Today

Persistence of the Community: On a Tendency in Indian Cinema

ConTrust Research seminar „India as Method: Challenges and Perspectives in the Study of Media and Politics in Contemporary South Asia“ With Moinak Biswas It was commonly believed that with the development of modern forms, Indian cinema will present a fuller notion of the individual. We have had reasons to question that equation between modernity and

Ray jenseits des Realismus: Zum Irrationalen und Nicht-Menschlichen in MONIHARA and DEVI – Meheli Sen (New Brunswick)

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Satyajit Rays nimmt in der Forschung zum indischen Kino eine zentrale Stellung ein. Meist werden seine Filme unter den Gesichtspunkten von Humanismus und Realismus gelesen. DEVI und MONIHARA (Die verlorenen Juwelen), das Mittelstück des Episodenfilms Die drei Töchter und Rays einziger Horror-Film, bieten eine Gelegenheit über das Unheimliche und Nicht-Menschliche in seinem Werk nachzudenken. Meheli Sen ist Associate Professor im

Realisms, Melodrama, and beyond in the Study of Indian Cinema

ConTrust Research seminar „India as Method: Challenges and Perspectives in the Study of Media and Politics in Contemporary South Asia“ With Meheli Sen From its very inception, questions of realism and melodrama—broadly understood—have informed studies of Indian cinema. With a few exceptions, critics and scholars have seen these aesthetic and analytical frameworks as hermetically sealed

Trusting the Blockchain, Trusting the Novel

Gebäude "Normative Ordnungen", Max Horkheimer Str. 2, 60323 Frankfurt und online via Zoom

ConTrust Speaker Series Adam Kelly (Associate Professor of English at University College Dublin) In the famous 2008 paper announcing the invention of Bitcoin, Satoshi Nakamoto justified the new currency on the basis of a need for Internet commerce to eliminate the problem of trust. “What is needed is an electronic payment system based on cryptographic proof

The Territorial Fragments of Globalisation in Contemporary Bombay Cinema

ConTrust Research seminar „India as Method: Challenges and Perspectives in the Study of Media and Politics in Contemporary South Asia“ This presentation will examine the use of locations in Bombay cinema since the turn of the 21st century. The complicated workings of various kinds of production infrastructures typically shape cinema’s topographical motivations and sense of

Die Rechte der Natur – Von Eigentumsrechten der Natur zur Revolution des Rechts

SH 4.104 (Seminarhaus, Campus Westend) Max-Horkheimer-Str. 4, Frankfurt

author-meets-critics Prof. Dr. Tilo Wesche (Carl von Ossietzky University Oldenburg) in discussion with Dr. Andreas Gutmann (University Kassel) & Prof. Dr. Doris Schweitzer (Goethe University) Lecture Series "Climate Contested". More here.. An event organized by Dr. Johan Horst, Marie-Theres Piening & Prof. Dr. Tobias Singelnstein, Prof. Dr. Doris Schweitzer & Alina Wandelt OrganizerResearch Initiative “ConTrust:

Der Lauf der Welt – Manishita Dass (London)

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

APARAJITO erzählt zwei miteinander verschränkte Geschichten, die vom aufregenden Aufbruch eines Jungen in die Welt und die vom Verlust seiner Mutter bei seinem Abschied. Der Film lässt sich im Licht von Satyajit Ray eigener Biographie und einer Lebenserfahrung des Kosmopolitismus mit starken Wurzeln in einem besonderen, hybriden kulturellen Milieu in Bengalen. Manishita Dass ist Reader für Film

Shadow Lines: Tracing the Cinematic Legacies of the 1940s Indian Left Cultural Movement

ConTrust Research seminar „India as Method: Challenges and Perspectives in the Study of Media and Politics in Contemporary South Asia“ With Manishita Dass My talk explores some of the methodological challenges and insights that I have encountered and gained, respectively, while working on Left Luggage, my book-in-progress about the cinematic legacies of the vibrant left

Gewalt im Amt. Übermäßige polizeiliche Gewaltanwendung und ihre Aufarbeitung

Casino (Raum 823), Campus Westend, Goethe-Universität Frankfurt Theodor-W.-Adorno-Platz 2, Frankfurt

Öffentlicher Vortrag Die Veranstaltung präsentiert die Ergebnisse des von 2018 bis 2023 durchgeführten DFG-Forschungsprojekts KviAPol (Körperverletzung im Amt durch Polizeibeamt*innen). Auf Basis einer quantitativen Betroffenenbefragung mit über 3.300 Teilnehmenden und über 60 qualitativen Interviews mit Expert*innen aus Polizei, Justiz und Zivilgesellschaft wurden Situationen, Formen und Folgen polizeilicher Gewalt, sowie deren Bewertungen und Aufarbeitung durch Betroffene, Polizei

Perspektiven auf übermäßige polizeiliche Gewalt und ihre Aufarbeitung

Fachtag / ConTrust Praxisforum Ein Jahr nach Veröffentlichung unseres Buchs „Gewalt im Amt. Übermäßige polizeiliche Gewaltanwendung und ihre Aufarbeitung“ veranstaltet das Team des Forschungsprojekts KviA-Pol gemeinsam mit der Forschungsinitiative „ConTrust – Vertrauen im Konflikt“ am 29. Mai 2024 von 10 – 17.30 Uhr an der Goethe-Universität in Frankfurt a.M. einen Fachtag zum Thema „Perspektiven auf übermäßige polizeiliche

Narratives of the socio-ecological crisis and Dilemmas of the Energy Transition. A critical view from the Global South

PEG Gebäude, Raum PEG 1.G168 Westend-Nord, Frankfurt

Public Lecture Prof. Dr Maristella Svampa (Universidad Nacional de San Martín, Buenos Aires) The talk will address two axes. Firstly, I am interested in presenting some key elements of the different narratives of the socio-ecological crisis, from the catastrophist, the technocratic-capitalist, and the relational. In this framework, I will present the vision constructed from Latin America,

Zwei Stadtansichten: Ray und Ghatak – Ruchir Joshi (Kolkata)

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Realisiert im Abstand von drei Jahren erzählen Rays Mahanagar (The Big City, 1963) und Ritwik Ghataks Meghe Dhaka Tara (Der Wolkenbedeckte Stern, 1960) beide Geschichten von Frauen im Berufsleben. Die beiden Filme zeigen sich überkreuzende, aber radikal unterschiedliche Sichten Kalkuttas nach der Unabhängigkeit und der Aufteilung in Indien und Pakistan. Ghataks Zugang zum Kino und zu Bengalen lässt Rays

On the Filmmaker’s Archive

ConTrust Research seminar „India as Method: Challenges and Perspectives in the Study of Media and Politics in Contemporary South Asia“ With Ruchir Joshi Ruchir Joshi joined the film world in India in the early 1980s, when he was in his early twenties, first as an assistant director and then as an independent documentary and essay film-maker. In

ConTrust Research seminar „India as Method: Challenges and Perspectives in the Study of Media and Politics in Contemporary South Asia“ With Neepa Majumdar Using film excerpts, ads for sound recording and projection equipment, sound technicians’ columns, as well as reports by and about salesmen-technicians, such as the Americans Wilford Deming Jr. and C. Willman, this

CHARULATA: Der Blick einer Frau – Priyadarshini Shanker (Wilmington)

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Satyajit Rays Charulata (1964) handelt von der Einsamkeit einer jungen Frau, deren ver- mögender Mann in seinen Politik- und Verlagsprojekten aufgeht. Charu (Madhabi Mukherjee) wird dabei zur Figur der Moderne selbst, insofern ihr neugieriger Blick nach Außen zu einem innerlichen Blick wird, der ihre Einsamkeit, ihre Selbstwahrnehmung und Empfindungswelt freilegt. Priyadarshini Shanker ist Assistant Professor für Filmwissenschaft an

Mapping the networks of gendered performance, labor, and mobility: Decentering an Auteurist Historiography of Indian cinema 

ConTrust Research seminar „India as Method: Challenges and Perspectives in the Study of Media and Politics in Contemporary South Asia“ With Priyadarshini Shanker This paper intervenes in three prevailing frameworks of Indian film and media studies —auteurist approaches, history of film movements, and digital media studies—through three case studies that centralize the optics of feminist

Policing the Climate Crisis – Podiumsdiskussion zur Kriminalisierung von Klima-Protesten

Goethe-Universität, Hörsaalzentrum HZ13 Theodor-W.-Adorno-Platz 5, Frankfurt am Main, Deutschland

Panel discussion With Prof. Dr. Stephan Lessenich (Institut für Sozialforschung & Goethe-Universität), Dr. Jannik Rienhoff (Lawyer, Marburg) & a representative of Green Legal Impact Germany e.V. and a member of the collective "Druckerei für Alle (former activist at end Fossil: occupy!) Lecture Series "Climate Contested". More here.. An event organized by Dr. Johan Horst, Marie-Theres

Zwichen Verzauberung und Kritik Goopy Gyne Bagha Byne und die Folklore der Moderne – Bhaskar Sarkar (Santa Barbara)

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

Rays Musical aus dem Jahr 1969, das zu einem seiner größten Hits wurde, basierte auf einer Kurzgeschichte seines Großvaters für das Magazin Sandesh , das dieser 1913 gegründet hatte, um die Qualität der Literatur für Kinder in Bengalen zu verbessern. In seiner Adaption verwandelt Ray diese zauberhafte Geschichte zweier wenig talentierter Musiker in ein Musical.

The Pedagogy of the Piratical (In Light of Malegaon Videocinemas)

ConTrust Research seminar „India as Method: Challenges and Perspectives in the Study of Media and Politics in Contemporary South Asia“ With Bhaskar Sarkar Even as techno-nationalist fantasies fuel India's dreams of superpowerdom, inserting the country into a universal narrative of global ascension via market liberalization, this talk begins from the premise that contemporary India's most

Eisen zu Gold: Zum translokalen Anspruch von PARASH PATHAR – Neepa Majumdar (Pittsburgh)

Kino des DFF Schaumainkai 41, Frankfurt

PARASH PATHAR (Der Stein des Weisen) von 1958 ist ein leichtfüßiges Gedankenex – periment, das von Kritik und einem gebildeten Publikum zunächst als Komödie abgetan wurde, die nur von lokalem Interesse sei, die aber Ebenen und Bezüge aufweist, die darüber weit hinaus weisen. Ray sprach gerne davon, wie viel Spaß er beim Drehen hatte. Freude, eher